27 דצמבר, 2017
לכבוד
השר לבטחון פנים- מר גלעד ארדן
מפכ"ל המשטרה- רנ"צ רוני אלשייך
שלום רב,
הנדון: יישום החלטת בג"צ 3884/16 מיום 20.11.2017
- 1. אני פונה אליכם לאור ההחלטה שניתנה זה מכבר בבג"צ 3884/16 בעקבות העתירה שהוגשה נגד מינויו של ניצב רוני ריטמן לתפקיד מפקד יחידת להב 433.
- 2. בהתאם להחלטה ומן הטעמים המפורטים בה, הורה בג"צ על החזרת העניין אליכם- השר והמפכ"ל- לצורך שקילה מחודשת של מינויו של ניצב ריטמן כמפקד יחידת להב 433.
- 3. איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית הינו ארגון הגג של מרכזי הסיוע המקבלים עשרות אלפי פניות בשנה ומתוכם- בשנת 2016, עסקו כ-15% מהן בפניות של נשים שהוטרדו מינית במקום עבודתן. בהמשך לכך, שם לעצמו האיגוד למטרה להילחם בתופעה שיש בה להפלות נשים, לפגוע בכבודן ולהקשות עליהן בהשתלבותן כחברות שוות בעולם העבודה.
- 4. התמונה העולה מן ההחלטה, בהסתמך על דבריו של ניצב ריטמן עצמו היא כי השוטרות הכפופות לו נאלצו לספוג כדבר שבשגרה הערות בעלות אופי סקסיסטי ושוביניסטי. בית המשפט יחס לכך חומרה יתרה וקבע כי:
- "עולה בבירור התנהלות בעייתית, הכוללת אמירות לא ראויות, באופן שאינו חד פעמי, שהופנו גם כלפי פקודותיו" והדגיש כי הוא מצפה "להקפדה המיוחדת המצופה משוטרים בהגנה על נורמות ארגוניות מכבדות וראויות, לא כל שכן כאשר עסקינן במי שעומד בשורה הבכירה של קצונת המשטרה" (שם, פסקה 74).
- 5. ציוויו של בית המשפט חד, נוקב וברור והוא כי על המשטרה והעומדים בראשה להעביר מסר בלתי מתפשר של 'אפס סובלנות' כלפי כל סוג של אלימות מינית בשורותיה, בין היתר, בקובעו כי:
- "יש לומר בבירור כי התבטאויות מעין אלו פסולות הן וחורגות מסטנדרט התנהגות תקין וראוי. יש בהן כדי להפלות נשים, לפגוע בכבודן ולהקשות עליהן בהשתלבותן כחברות שוות בעולם העבודה...דברים אלה ראוי שיהיו נר לרגליה של המשטרה, לא רק לשם הגנה על טובתן ומעמדן של הנשים המשרתות במשטרה ולמען הבטחת נורמות התנהגות בסיסיות של המשרתים במשטרה והגנה על תפקודה הראוי, כי אם גם לצורך חיזוק אמון הציבור במשטרה" (שם, פסקה 72 – 73).
- 6. בהמשך לכך קבע בית המשפט כי בשלב זה אין בכוונתו להורות על פיטוריו של ריטמן או על העברתו מתפקיד, אך שההחלטה שלא לנקוט צעד כלשהו נגד ריטמן איננה יכולה לעמוד, שכן היא אינה נותנת ביטוי הולם ומספק לנסיבות האירועים להם הונחה תשתית ראייתית.
- 7. ריטמן כשל - כמפקד וכשוטר. במסגרת תפקידו ובאמצעות הכוח שניתן לו כמפקד, הוא הטריד ופגע באופן סדרתי בעובדות הכפופות לו. כל החלטה אחרת, לבד מהוראה על פיטוריו, תעביר לציבור מסר כי בדמותו של ריטמן לא דבק רבב וכי קיימת לגיטימציה לדבריו ולמעשיו.
- 8. כך גם העובדה שמזה מספר שנים, מאז 'התפוצצה' הפרשה לא נמצא לקצינה העותרת תפקיד ראוי ההולם את כישוריה- מדיפה ריח רע מאוד של התנכלות.
- 9. יש לציין כי בשנים האחרונות מקיים איגוד מרכזי הסיוע שיתוף פעולה מאומץ ופורה עם המשטרה על מנת להפוך את המפגש של נפגעות ונפגעי תקיפה מינית עם ההליך הפלילי לחוויה מעצימה וחיובית עד כמה שניתן, וכפועל
- יוצא מכך, להעמקת אמון הציבור במערכת אכיפת החוק, וברוח זו, מצופה כי המשטרה תנקוט משנה זהירות להגנה על טובתן ומעמדן של הנשים המשרתות במשטרה ולהבטחת נורמות התנהגות בסיסיות של המשרתים במשטרה.
לפיכך, נוכח הדברים האמורים, עמדתנו כאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית היא כי בעניינו של ניצב ריטמן, לא יכולה להיות תוצאה אחרת לבד מלהורות על ביטול מינויו לאלתר והסקת המסקנות המתבקשות לגביו. אני פונה אליכם כאל ראשי מערכת אכיפת החוק בישראל ועיני הציבור נשואות אליכם- לתקן את המעוות ולהביא את הפרשה המביכה הזו לכדי סיום, על דרך של ביטול מינויו של ניצב ריטמן מתפקיד ראש להב 433 ומציאת תפקיד ראוי במשטרה לקצינה.
בכבוד רב,
אורית סוליציאנו
מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית
העתק:
היועץ המשפטי לממשלה- מר אביחי מנדלבליט
מבקר המדינה- השופט בדימוס יוסף שפירא